pátek 20. prosince 2013

Recepty // Domácí "baileys" aneb Ať jsou Vánoce veselejší ;-)!

Krásný večer,
nevím jak vy, ale já moc ráda vařím a peču. Vždy si u toho odpočinu a ráda tvořím různé netradiční pochutiny a zkouším nové chutě. Už nějaký čas jsem přemýšlela, že bych i sem čas od času hodila recept jen na nějakou chuťovku, protože zas to tu nechci zaspamovat sálodlouhými složitými popisy. No a když jsem se konečně rozhodla, že sem tedy recept dám, tak se najednou různé recepty vyrojily i na jiných blozích, takže teď vypadám jak největší opičanda :-D.
Pro dnešek to tedy bude recept na domácí likér "baileys". Domácí "baileys" vyrábím už několik let vždy na Vánoce. Pohnutkou pro mě byl babiččin domácí vaječňák, ale výroba mi přišla jako hrozná složitost. "Baileys" je raz dva hotový, takže za 1 večer navařím 3 dávky a můžu obdarovat celou rodinu. Věřte, že válet se po rozbalování dárků u pohádky se skleničkou tohoto mého výtvoru v ruce je fakt lahoda ;-).



Tak tedy - hned na začátku bych měla uvést, proč ty uvozovky. "Baileys" tomu doma jen říkáme, do pravého baileys to má daleko, je to tedy takové "ala Adrianka" :-D. Pravý baileys se vyrábí ze smetany, whiskey, kakaa, vanilky, karamelu a cukru. Já se ztotožňuji s Babicovým: "Když nemáte to, dejte tam tamto..." a proto jsou moje suroviny na 1 dávku (tj. cca 1,5 l) 2 zkaramelizovaná Salka, 500 ml mléka, 500 ml rumu a 1 kokosový pudink (ale dle chuti můžete použít i mandlový, vanilkový nebo čokoládový).


Začneme pudinkem. Podle návodu na obalu uděláte kokosový pudink, ale nepřidáváte do něj žádný cukr - dostatečnou sladkost pak zajistí kondenzované mléko. Hotový pudink jsem nalila do větší mísy a dala vystydnout na balkon.


Po vystydnutí pudink jakžtakž rozmíchám a přidávám dvě zkaramelizovaná Salka. Buď je můžete koupit už zkaramelizované a nebo koupíte normální a pak je musíte doma uvařit. Dělala jsem to tak, že jsem plechovky dala do velkého hrnce, zalila celé vodou a vařila na mírném ohni 2 hodiny. Ta radost, když jsem objevila, že prodávají Salko už hotové, zkaramelizované!


poslední přidávám půl litru rumu. Chvíli řádně míchám, aby se suroviny propojily a nakonec přijde na řadu tyčový mixér, který vytvoří konečnou hladkou podobu likéru.


Do lahví pak likér nalévám naběračkou pro jistotu přes sítko, kdyby přece jen nějaká hrudka tyčovému mixéru unikla.


Likér můžete začít hned popíjet, ale je lepší, když ho necháte tak 4 - 7 dní uležet. Skladuju v ledničce a minimální dobu spotřeby bohužel nejsem schopná určit, protože u nás nikdy moc dlouho nevydrží :-D.
 
Bez kvalitního pomocníka by to nešlo!

A co speciálního děláte na Vánoce vy?

Žádné komentáře:

Okomentovat